dinsdag 24 mei 2022

Mercedes eVito

Dit moet je lezen!

De Kia EV6

Hyundai Ioniq 5

Kia e-Niro

Elektrische bestelwagens worden langzaam maar zeker prominenter op de Nederlandse markt, met een reeks nieuwkomers die de zaken eind 2020 en daarna zullen opschudden. In de middelgrote categorie behoren de zustermodellen van de PSA Group, de Citroën e-Dispatch, Peugeot e-Expert en Vauxhall Vivaro-e tot de grote spelers, maar er is ook een elektrische Volkswagen Transporter en deze elektrische versie van de populaire Vito van Mercedes.

Hij staat bekend als de eVito en past onder de grotere eSprinter en boven de toekomstige kleinere eCitan in het assortiment elektrische bestelwagens van het Duitse merk. Net als veel van zijn rivalen, is het op het eerste gezicht bijna onmogelijk om te onderscheiden van zijn tegenhanger met dieselmotor, met slechts enkele subtiele ‘elektrische’ badges om hem te onderscheiden van de standaard Vito.

Onder het metaal zijn de zaken nogal anders, met een 114 pk sterke elektromotor die stroom haalt uit een 41 kWh-batterij en de voorwielen aandrijft. Die batterij is ongeveer half zo groot als de batterij die wordt gebruikt in de Mercedes EQC SUV, maar Mercedes weet dat de beoogde klanten voor deze bestelwagen meer laadvermogen nodig hebben dan een groot bereik.

De batterij heeft een bruikbare capaciteit van 35 kWh en houdt voldoende lading om de eVito een officiële 93 mijl te laten rijden voordat hij moet worden bijgevuld. Veel langzamer, stop-start rijden in de stad zou de grens van 100 mijl kunnen overschrijden, terwijl omgekeerd, wanneer u op hoge snelheid op de snelweg rijdt, de batterij na ongeveer 80 mijl leeg zou kunnen raken.

De eVito wordt standaard geleverd met een Type 2-oplaadkabel, zodat hij stroom kan krijgen van de overgrote meerderheid van de wallbox-opladers voor huishoudelijk en industrieel gebruik, evenals de openbare opladers die te vinden zijn in parkeergarages en op snelwegen. Een volledige aanvulling van de batterij duurt ongeveer zes uur, waardoor het gemakkelijk is om ’s nachts op te laden.

Mercedes biedt de eVito aan in de carrosserielengtes L2 en L3 en de laadruimte is ongewijzigd ten opzichte van de overeenkomstige Vitos met dieselmotor, die respectievelijk 6,0 en 6,6 kubieke meter bedragen. Het laadvermogen voor twee modellen is 923 en 898 kg (meer dan de dieselvarianten aankunnen), hoewel het volledig laden van de eVito een behoorlijke impact zal hebben op het haalbare bereik.

Standaardkenmerken van het hele eVito-gamma zijn onder meer een aan de bovenzijde scharnierende achterklep, dubbele schuifdeuren aan de zijkant en een volledig stalen tussenschot dat onder de stoelen doorloopt voor wat extra laadlengte op vloerniveau. Accessoires die bij Mercedes verkrijgbaar zijn om de bestelwagen uit te rusten, zijn onder meer houten panelen, dakdragers en een intern reksysteem.

Vooraan zal de eVito heel vertrouwd aanvoelen voor iedereen die in een diesel Vito heeft gereden, afgezien van het ontbreken van een handmatige versnellingspook. In plaats daarvan is er een drive selector vergelijkbaar met wat je zou krijgen met een automatische versnellingsbak, evenals paddles achter het stuur om de kracht van de regeneratieve remfunctie van de bestelwagen aan te passen. Een driezitsindeling is standaard.

De eVito start geruisloos op en begint naar voren te kruipen als u uw voet van de rem haalt. Zoals vereist door de wetgeving, heeft het een geluidsgenerator die bij lage snelheden bromt om voetgangers en fietsers te waarschuwen voor zijn aanwezigheid. Als u sneller rijdt, wordt het bandengeluid merkbaar, maar het blijft veel stiller en meer ontspannend om te rijden dan een typische dieselbus.

Vorig artikelOpel Corsa-e
Volgend artikelKia e-Niro
- Advertisement -spot_img

Meer nieuws

- Advertisement -spot_img

Nieuw

De Kia EV6

Hyundai Ioniq 5

Kia e-Niro

De Nissan e-NV200