dinsdag 29 november 2022

De nieuwe Nissan Leaf

Dit moet je lezen!

De Kia EV6

Hyundai Ioniq 5

Kia e-Niro

De Nissan Leaf is een redelijk goede manier om in het bezit te komen van een elektrisch voertuig, omdat hij sterke prestaties en een strak ontwerp heeft, hoewel je een behoorlijk bedrag extra moet uitgeven om het beste bereik te krijgen, let wel.

Voorbij zijn de dagen dat het kopen van een elektrische auto je markeerde als een soort auto-pionier. Niet meer; het hebben van een elektrische auto lijkt een beetje op het hebben van een herbruikbaar gezichtsmasker – je doet het juiste, maar je hoeft er niet over te schreeuwen.

Dat gezegd hebbende, valt de Nissan Leaf op met zijn hoekige voorkant, gladde grilleloze bumper en optioneel contrasterend dak. Er zijn een paar subtiele blauwe highlights die verwijzen naar de elektrische referenties van de Leaf; allemaal heel subtiel. Een Volkswagen ID.3 roept waarschijnlijk nog meer ‘I am an electric car!’, als dat is wat je zoekt.

Het is een soortgelijk verhaal van binnen, waar je een vrij bescheiden, maar mooi ingedeelde hut zult vinden. Instapmodellen zien er vrij eenvoudig uit, maar auto’s met een hogere specificaties worden geleverd met enkele gedeeltelijk lederen stoelen met blauwe stiksels om de zaken een beetje op te fleuren.

Passend voor een futuristische elektrische auto, hoef je niet op zoek te gaan naar infotainmenttechnologie van de Nissan Leaf. Sat-nav, smartphone mirroring en een digitaal bestuurdersdisplay zijn allemaal standaard. Het is alleen jammer dat het 8-inch touchscreen niet bijzonder responsief is.

Er zijn geen grote compromissen als het gaat om de passagiersruimte. Er is ruimte voor vier volwassenen om comfortabel te zitten – hoewel drie achterin meer krap is dan in een e-Golf – en de bagageruimte is behoorlijk groot voor een kleine gezinshatchback.

Overweeg de Nissan Leaf als u op zoek bent naar een goedkope elektrische auto die comfortabel is en een degelijke koffer heeft. Je hebt echter een plek nodig om hem ’s nachts op te laden.

In tegenstelling tot sommige elektrische auto’s is de Nissan Leaf perfect in staat om ver genoeg weg te gaan voor een weekendje weg met vrienden. Het standaardmodel van 150 pk kan 168 mijl aan tussen oplaadbeurten, terwijl de topklasse Leaf e+ van 217 pk maar liefst 239 mijl aankan.

Thuis opladen van leeg naar vol met een 7 kWh-oplader duurt 6,5 uur, terwijl als u onderweg aansluit op een 50 kW-snellader, u in 60 minuten van 20% naar 80% op het standaardmodel en 90 minuten op de e+ versie. Als u het e+-model thuis oplaadt, kost het ongeveer £ 9, of ongeveer £ 18 goedkoper dan het tanken van een benzineauto met dezelfde actieradius.

De elektromotor is nagenoeg geruisloos tijdens het cruisen, wat de Nissan Leaf goed helpt bij snelwegritten voor een relatief kleine elektrische auto. Je zult ook niet veel wind- of bandengeruis horen op snelheid, en het verzacht hobbels ook heel mooi.

De snelle off-the-line acceleratie van de Nissan Leaf betekent dat hij pittig genoeg aanvoelt om ook door het stadsverkeer te glippen, ongeacht voor welke versie je kiest.

Er is een rechte zitpositie en grote ramen, waardoor u goed naar buiten kunt kijken – precies wat u nodig heeft om door de stad te manoeuvreren. Je krijgt zelfs een reeks veiligheidsvoorzieningen die zijn ontworpen om vermijdbare crashes te voorkomen en er is een optionele Pro Pilot-functie die voor je accelereert, remt en stuurt op snelwegen om de angel uit lange ritten te halen.

De Nissan Leaf is een goede gezinsauto, en een betere als je ook een paar van de gewenste extra’s kiest. Als u gemakkelijk en regelmatig toegang heeft tot opladen, zou het ook goedkope gebruikskosten voor elektrische auto’s moeten bieden.

Hoeveel kost het om een ​​Nissan Leaf op te laden?
De kosten voor het opladen van uw Nissan Leaf zijn afhankelijk van het type thuislader dat u heeft en het elektriciteitstarief dat u gebruikt. Als je de standaard 40 kWh Leaf leeg oplaadt met een driepolige huishoudstekker, duurt het ongeveer 13 uur en kost het slechts £ 6,60. De Leaf e+ met een groter bereik van 62 kWh duurt iets langer – ongeveer 20 uur – en kost vanaf £ 9.

Als je thuis een 7 kWh-oplader hebt, duurt het opladen van leeg naar vol 6,5 uur, terwijl als je een openbare snellader gebruikt, het 60 minuten of 90 minuten duurt om van 20-80% te komen, afhankelijk van het model dat je hebt.

Hoeveel jaar gaat een Nissan Leaf-accu mee?
Zoals elk voorwerp dat op batterijen werkt, hangt de levensduur van de batterij van de Nissan Leaf af van verschillende factoren, waaronder hoeveel u ermee rijdt, hoe vaak u een openbare snellader gebruikt en of u ergens woont waar extreem koud winterweer voorkomt. Nissan biedt een garantie van acht jaar en 100.000 mijl op de batterij van de Leaf, dus u kunt verwachten dat deze minstens zo lang meegaat zonder dat het bereik aanzienlijk wordt verminderd.

Lijkt het je leuk om een ​​elektrische auto te bezitten? De volgende stap is om aanbiedingen te krijgen van vertrouwde dealers met onze nieuwste Nissan Leaf-deals.

- Advertisement -spot_img

Meer nieuws

- Advertisement -spot_img

Nieuw

De Kia EV6

Hyundai Ioniq 5

Kia e-Niro

De Nissan e-NV200