Als je graag een kleine elektrische auto wilt, maar niet echt de behoefte voelt om de wereld te vertellen hoe revolutionair je bent, dan is de Opel Corsa-e misschien iets voor jou.
Terwijl alternatieven zoals de Honda e of Kia Soul EV een onderscheidende, eigenzinnige styling hebben om je te verleiden om mee te doen aan de volledig elektrische revolutie, ziet de Corsa-e er slim uit, maar heeft niet hetzelfde geavanceerde ontwerp. Dus als deze auto bij de Oscars zou zijn, zou hij voor de beste bijrol in aanmerking komen; het is goed, maar de mooiere kanshebbers zouden vechten om de hoofdrolspelers.
De Opel Corsa-e is echter niet zonder zijn sterkwaliteiten. Met een geclaimd bereik van maximaal 336 km tussen oplaadbeurten, zal het snel op de rode loper rollen, terwijl mensen als de Mini Electric of Honda e nog steeds vastzitten met het opladen van hun batterijen in make-up. En, net als de gewone Corsa, heeft hij een keurig exterieurdesign, met een gedurfde grille en hippe led-koplampen aan de voorkant, evenals enkele scherpe vouwen langs de zijkanten en achterkant. Er zijn een paar ‘e’-badges langs de zijkant en aan de achterkant die aangeven dat dit een elektrische auto is.
Van binnen is de Corsa-e leuk genoeg. De zwarte kunststoffen zijn prima (maar een beetje saai naast de Peugeot e208) en het wordt geleverd met alle technologie die je maar wilt. Er is een 7-inch touchscreen-infotainmentsysteem dat behoorlijk scherp is; het wordt geleverd met navigatiesysteem, of u kunt Apple CarPlay en/of Android Auto gebruiken als u liever uw smartphone-apps gebruikt. Het is echter niet het meest intuïtieve systeem dat er is, zelfs niet als je upgradet naar het grotere 10-inch scherm in het Elite Nav-model met hogere specificaties.
Ruimte is meer een allegaartje. U zult geen problemen hebben om comfortabel op de voorstoelen te zitten en de bestuurder krijgt veel stoel- en stuurverstelling. Knijp echter in de rugleuning en je zult merken dat je knieën de rugleuningen van de voorstoelen strelen. De hoofdruimte is ook wat krap, maar niet slechter dan in de standaard Corsa. Aan de andere kant is de kofferbak van de Corsa-e even groot als die van de standaardauto dankzij de slimme plaatsing van de batterij. Dat betekent dat het niet de grootste is voor een auto van dit formaat, maar ook niet de kleinste.
De Opel Corsa-e deelt veel met de Peugeot e208. Dus technisch gezien lijken ze erg op elkaar. Hoewel de Peugeot er wat stoerder uitziet en het basismodel goedkoper is, heeft de Corsa-e standaard iets meer kit.
De Corsa-e heeft een elektromotor van 136 pk, krachtig genoeg om hem pittige prestaties te geven. Om de auto volledig op te laden, verwacht u ongeveer € 9,- te betalen als u thuis opwaardeert, hoewel dit varieert afhankelijk van hoeveel u voor uw elektriciteit betaalt. Het is echter nog steeds goedkoper dan een Corsa met een benzine- of dieselmotor om dezelfde afstand af te leggen.
de Corsa-e is een giller in de stad
Als je een wandlader van 7 kW hebt, duurt het meer dan 7 uur om de Corsa-e van leeg naar vol op te laden. Oh, en Opel installeert gratis een muuroplader bij je thuis. Je hebt maar ongeveer 30 minuten nodig om de Corsa-e-batterijen van leeg naar 80% volledig opgeladen te krijgen met behulp van een openbaar snellaadpunt.
Zoals bij alle elektrische auto’s, is er geen handmatige versie van de Corsa-e. U kunt echter schakelen tussen rijmodi met de keuze tussen Sport, Normaal en Eco. Sport zal de grootste grijns op je gezicht toveren, maar voor de meeste situaties zou de standaard Normale modus prima moeten zijn. Als je een zo indrukwekkend mogelijk rijbereik wilt hebben, schakel dan over naar de Eco-modus – hoewel het al het plezier uit het rijden met een EV zuigt. Het is een genot op het aftershow-feest, waarbij de besturing en acceleratie worden verdoofd om kracht te behouden.